تاثیر دکوراسیون در محیط کار
وقتی هرروز ساعتهای زیادی را در فضای کار میگذارنیم فراموش میکنیم که دیگران بعد از ورود به فضای کار ما آن محیط را چگونه میبینند. مسئولان مجموعههای مختلف تنها به مدیریت و هدایت حرفه کارکنان بسنده میکنند و محیطی که کارکنان قرار است ساعتهای روز خود را در آن بگذرانند کمتر مورد توجه قرار میگیرد. گاهی خودمان را به جای فردی بگذاریم که قرار است به محیط ما وارد شده و برای اولین بار ما را ملاقات نماید. برداشت او از محیط و کسبوکار ما از اهمیت ویژهای برخوردار است. توجه به داشتن محیطی آرام و آسوده و زیبا بر کارکرد کارکنان و مدیران تیز تاثیرگذار است. تا جایی که راندمان کار را میتواند چندین برابر نموده یا در اثر بیتوجهی به طراحی داخلی و آرایش محیط ماحصل کارکنان را تا حد بسیار کمی پایین خواهد آورد. و مراجعین را نیز از همکاری با مجموعهای اینچنین دلسرد خواهد نمود. در ادامه با تاثیر دکوراسیون در محیط کار آشنا میشوید
تاثیر دکوراسیون در خلاقیت افراد
تحقیقات نشان داده است که محیط اثر عمیقی بر کارکرد و احساسات افراد خواهد گذاشت تا جایی که حتی بر خلاقیت و مشارکت و کار گروهی افراد نیز تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین طراحی داخلی محیط کاری کی از تصمیمات مهمی است که باید برای آن وقت و هزینه صرف کرد تا به مرور زمان شاهد اثرات مفید و سازنده آن بود. طراحی محیط کار توجه و علاقه کاربران را به حرفه و تخصصشان نشان میدهد. فضای کار ما، همچون خانه ما است. محل کارما، جایی است که برای بهدست آوردن سهم بازار در آن تلاش میکنیم، ویا به دنبال فرصتهای شغلی بهتر میگردیم، و آرزوهایمان را محقق میسازیم، و خواسته و ناخواسته، ظاهر عمومی مجموعه خود مان را از طریق آن ارائه میکنید. برای طراحی یک فضای کار اولین راهی که به ذهن ما میرسد این است که مبلمانی متناسب با بودجه خود خریداری نموده و از آن در فضای کار استفاده نماییم و ظاهرا این روند کلی اصولی و استاندارد است اما بخش مهم و اساسی که باید در نظر گرفته شود راحتی و آسایش کارمندان و افزایش راندمان کاری و آزادی عمل، شفافیت عملکردها و ایجاد تعامل و مهمتر از همه ایجاد تمرکز بین بخشهای مختلفی است که در یک مجموعه مشغول به کار میباشند.
تاثیر دکوراسیون در بهرهوری کارکنان
به طور کلی میتوان گفت محیط کار بر میزان راندمان و بهرهوری کارکنان و پرسنل تاثیرات زیادی دارد و نمیتوان منکر تاثیرات زیبایی محیط کار بود. زمانی که به محیطهای پررفت و آمد مراجعه میکنیم، کارکنان خسته و عصبی هستند. شاید یکی از دلایل این امر، نبود نظم در محیط، اختلاف میان کارکنان بر سر وسایل، چیدمان درهم و آشفته و … باشد. دربرخی از محیطهای کار که مراجعه کننده بیشتری دارد، به دلیل بی توجهی به دکوراسیون و طراحی داخلی محیط کار، عصبی بودن کارمندان کاملا مشهود است.
نبودن فضای کافی برای قرار دادن لوازم و وسایل مورد نیاز کارمندان و اتلاف وقت مکرر به دلیل گشتن به دنبال لوازم و وسایل مورد نیاز که گاهی باعث میشود شخص از انجام کار سر باز زده تا مجبور به گشتن به دنبال لوازم مورد نیاز نباشد، نبودن مرز مشخص بین وسایل کارمندان، نداشتن کمد و قفسه به اندازه ضرورت، نبودن نور کافی در محیط، نداشتن رنگ مناسب در فضا که باعث ایجاد عصبانیت یا خستگی مفرط بین کارمندان و حتی مراجعین را باعث میشود.
داشتن وسایل رفاهی از قبیل سیستم تهویه هوا است بهطوری که هوای دلنشینی را ایجاد نماید. تعبیه نمودن سیستمهای گرمایشی و سرمایشی نیز از ضروریات محیط کار محسوب می شود. در شرکتهایی که در مکانهای پر رفت و آمد شهر قرار دارند، شلوغی و سر و صدای زیادی در آنها وجود دارد که مانع از تمرکز کارکنان میشود. بنابراین استفاده از عایقهایی مناسب جهت جلوگیری از ورود سروصدا ضرورت دارد. این عوامل از راندمان کاری پرسنل میکاهد و آنان را به کارمندانی منفعل مبدل میسازد.
زمانی که محیط کار پر رفت و آمد باشد، اما دکوراسیون آن به نحوی طراحی شده باشد که کمترین فشار عصبی بر پرسنل وارد شود، آنان در حالت آرامش کامل، کارها و مسئولیتهای خود را بر عهده میگیرند. در نتیجه، دور از انتظار نخواهد بود که ببینیم، مجموعههایی که به دنبال بهرهوری بهتر هستند، دفتر کار کارمندان خود را به گونهای طراحی میکنند که ترکیبی از راحتی خانه و محیط حرفهای کسبوکار در آنها نمود داشته باشد.
تحقیقات در مورد آسیبهای فیزیکی و مخاطرات در محیط کار بسیارند. تحقیقات ثابت کرده است که اجرای فرایندهای ایمنی و مدیریت ریسک، بهداشت محیطهای کاری و قوانین ایمنی، کمکهای اولیه قوی، و همچنین حمایت سازمان یا شرکت از قوانین ایمنی، اثر مثبتی بر تعهد کاری و تعهد فرد به سازمان دارند. بعلاوه، مشاهده شده که رعایت اصول بهداشتی و ایمنی، و نیز حمایت سازمان از اجرای این اصول، موجب کاهش حس بیگانگی در افراد میشود.